hirdetés

Sokféle út áll előttünk, amelyen elindulva javíthatunk cégünk eredményein, megváltoztathatjuk a szemléletet. A lean egy alternatíva arra, hogy változtass a vállalatod működésén.

 

A lean szemlélet elsősorban az értékteremtő folyamatokra, a veszteségek kiszűrésére, megszüntetésére helyezi a hangsúlyt. Optimalizálhatod a vállalatod működését, és valódi pozitív változásokat érhetsz el, akár a termelés, akár a szolgáltatás, akár a kereskedelem, akár a logisztika területén dolgoztok.

A leant azonban nem fogod tudni egy minden helyzetben alkalmazható útmutató alapján bevezetni, majd elégedetten learatni munkád gyümölcsét. A hangsúly a lean alapelvek mindennapos, folyamatos alkalmazáson van.

Hogyan alkalmazzuk a lean szemléletet?

Amikor azzal szembesülünk, hogy egy értékteremtő folyamat nem megfelelően működik, akkor négy dolgot kell alaposan megfigyelnünk. Ezt úgy is nevezik, hogy a 4M.

Az első a Man, vagyis a folyamatban szereplő ember, s az ő tudása és képessége, hiszen ez alapvetően hatással lehet a teljesítményre. A második a Machine, azaz a folyamatban használt eszközök, gépek és berendezések, amelyeknek megfelelően kell működniük, hasznosnak kell lenniük és segíteniük kell a folyamatot.

A harmadik M betű a Method szóra utal, ami azokat a módszereket, technológiákat jelenti, amelyeket konkrétan alkalmaznak a folyamatban. A negyedik M a Material, ami a folyamatban felhasznált anyagokat, alkatrészeket jelenti.

Mit tehetünk, ha az emberek, az eszközök, a módszerek és az anyagok is átmennek a vizsgán, mégis azt látjuk, hogy a teljesítmény túl nagy mértékben ingadozik, és sokszor nem jönnek a várt eredmények?

Nos, pontosan ilyen esetekben jön jól egy gyakorlott, külsős szempár. Egy lean projekt keretén belül, a szakértők nemcsak a vállalat transzformációjában, hanem a lean alkalmazásában is segítséget nyújtanak.

Gyakran előfordul, hogy az eszközök, a módszerek és az anyagok is rendben vannak, és arra az eredményre jut a jelenállapot vizsgálata, hogy az első M, vagyis az emberek jelentik a problémát. Mit tehetünk ebben az esetben?

Mihez kezdjünk, ha a dolgozó nem elég ügyes?

A hullámzó teljesítmény oka lehet a nagy különbség a dolgozók ügyessége között. De mit is jelent ez? Hogyan lehet körülírni vagy definiálni, mérni egy ilyen fogalmat, mint az ügyesség?

Esetleg nem mindenki számára elvégezhető az adott feladat? A konkrét helyzetek arra szoktak rámutatni, hogy ilyen helyzetben a munkavállalók nem egyformán végzik a rájuk bízott feladatot és ennek következménye az, hogy nem hasonló a teljesítményük sem.

Ilyenkor érdemes megvizsgálni a normát, amely arra hivatott, hogy nagyon pontosan leírja az elvégzendő feladatot. Ha ezzel nincs probléma, akkor a hibát a betanításban kell keresni.

Az oktatás során nem elég elmondanunk, hogy mit kell csinálni. Fontos, hogy részletesen elmondjuk hogyan kell csinálni, mit miért kell csinálni és egyszer be is mutassuk. A betanítás egy komplex folyamat, és ha elhanyagoljuk, az konkrét problémákat jelent majd a cégnek.