hirdetés

A koronavírus a gazdaság nagyon sok szereplőjét hozta nehéz helyzetbe, viszont sok online vállalkozásnak kimondottan jót tett, fellendült a forgalma a hagyományos kereskedelmi csatornák beszűkülése miatt. Ennek kapcsán felröppent már néhányszor a szóbeszéd, hogy az online vállalkozásokra emiatt külön adót fognak kivetni, hogy a közös társadalmi szerepvállalásból jobban kivegyék részüket. Nos, ez most már nem csak pletyka, néhány országban már be is vezettek ilyen adót vagy más, az online kereskedelmet érintő szabályozást, amely plusz költséget jelent a Google-nek, aki ezeket továbbhárítja a hirdetőkre.

 

Mely országokat érinti a különdíj?

A Google bejelentése szerint 2020. november 1-jétől új díjakat számítanak fel az Egyesült Királyságban, Törökországban és Ausztriában az ott megjelentetett hirdetésekért. A különdíjakat nem az árakba építik bele, hanem a számla végösszegéhez adják hozzá.

Az Egyesült Királyságban 2%-os digitális szolgáltatási adót (DST), Ausztriában 5%-os DST-díjat, Törökországban pedig 5%-os szabályozási működési költséget adnak hozzá a számla összegéhez.

A szabályozási működési költségeket a törökországi előírások betartásának összetettsége és a szabályok betartása miatti költségnövekedés okozza Törökország esetében, míg Ausztriában és az Egyesült Királyságban a nemrégiben bevezetett új digitális szolgáltatási adó indokolja a különdíjat.

Hogyan működik ez a gyakorlatban?

Ha a Google Ads-fiókban be van állítva az automatikus befizetés vagy a havi számlázás, a Google minden hónap végén egyszer hozzáadja a különdíjakat a Google Ads-költségekhez, amelyeket a havi zárást követően kell megfizetni. Ezeket a díjakat országonként külön sorban láthatjuk a számlán, valamint a Google Ads-fiók „Tranzakciók” rovatában is megjelennek.

Kampányalapú számlázásnál a beállított költségkeret elköltése után kell ezeket a díjakat megfizetni. Ha például 100.000 forintos költségkeretet adtunk meg az Egyesült Királyságban megjelenő hirdetésekre, akkor 102.000 forint fog szerepelni a számlánkon.

Tehát a hirdetőknek többet kell fizetni az ezekben az országokból érkező kattintásokért, és ennek megfelelően kell alakítani a stratégiát. Ha valaki több országban hirdet, akkor az érintett országokban élő embereknek megjelenített hirdetések számítanak. Hiába célozzuk meg Magyarországot, ha egy hirdetés Ausztriában jelenik meg, a díj felszámításra kerül. A megfelelő célzás és Google Ads-beállítások érdekében kérd a Drive Online Marketing szakembereinek segítségét.

Érdemes a tartózkodási helyről szóló jelentéseket áttekinteni, hány kattintás érkezett ezekből az országokból, és adott esetben kizárni a kampányból ezeket a megjelenítéseket. Ha pedig a célcsoport kimondottan ezekből az országokból kerül ki, akkor viszont a különdíjakat be kell építeni a kampány költségvetésébe.