hirdetés

Az átlagember szemszögéből nézve is leszögezhető talán, hogy sajnos nagyobb lett az esélye annak, hogy fegyveres támadás áldozatává váljon. Kerülhet kereszttűzbe itthon és külföldön, lehet áldozata vagy részese egy fegyveres rablótámadásnak, jármű-, illetve repülőgép-eltérítésnek, de akár robbantásos merényletnek is. Extrém időjárási helyzettel, földrengéssel, szökőárral, viharokkal és esőzésekkel is találkozhat távoli utazásai során, de akár itthon is. Mi a teendő egy extrém időjárási helyzetben? Megelőzhető, illetve túlélhető egy fegyveres támadás? Ezekre ad választ Horváth Sándor exkommandós, a Baptista Szeretetszolgálat biztonsági szakértője, akivel túlélheti az extrém helyzeteket.  II. részünk arról szól, miként éljünk túl egy fegyveres támadást.

párisz újabb terrorista támadásA támadási szándék felismerése alapvetően fontos ahhoz, hogy megelőzze a támadást, illetve elegendő idő álljon a rendelkezésére a megfelelő válaszlépés meghozatalához. Ne feledje, az akció gyorsabb, mint a reakció, azaz aki kezdi a támadást (jelen esetben a támadó), az mindig gyorsabb, mint a reagáló személy. A támadónak ugyanis már kialakult a fejében a szándék és módozat, azazhogy mit, hogyan és mivel fog végrehajtani.
A fentieket a védekező szempontjából még tovább nehezítheti, ha a meglepetés „ereje” is a támadó oldalán van, azaz a támadás váratlanul (elrejtőzve, hirtelen stb.) érkezik. Ilyenkor profiknál az automatizmusok, míg az átlagembernél az ösztönprogramok működnek, például az ösztönszerűen védekezésre emelt kezek, menekülés vagy támadás. Az ösztönprogramok mellett a gyakorlattal rendelkezőknél működhetnek még a jól begyakorolt (a sokszoros ismétlődő gyakorlást követően a védekező-támadó mozdulatok „beleégnek” az izommemóriába) automatizmusok is, erre láthatunk példát egy profi bokszmeccs során, amikor a bokszolók nem gondolkoznak azon, hogy az egyes ütéskombinációkat hogyan hajtsák végre (milyen kéztartással, ívben stb.), hanem meglátva a lehetőséget automatikusan és jól végrehajtják azt. Egy hirtelen bekövetkező közvetlen támadás lereagálása nem könnyű feladata, de az úgynevezett „biztonsági” távolság megtartása, illetve annak a létrehozása segíthet. A távolság megtartása biztonságot nyújthat, és időt arra, hogy felmérje a helyzetet (támadók száma, szándéka, támadó fegyver jelenléte stb.) és felkészülhet az adott szituációban a megfelelő válaszlépésre (menekülés, védekezés, támadás).

Figyelem!
Valószínű, Ön is tapasztalta már, hogy amikor egy liftbe beszállva valaki belép a saját személyes zónájába, általában elhúzódik a liftnek az ellenkező sarkába. A liftben létrejön egy szinte ösztönös interakció, a saját – intim zóna – tér védelme érdekében. Amennyiben a liftben már sokan tartózkodnak és az elhúzódás nem lehetséges, mert nincs elég hely, már alig várja, hogy a lift megérkezzen az Ön által kiválasztott szintre, és kiléphessen onnan. Egy fokozottan veszélyes területen végzett munkavégzés során a biztonsága növelése érdekében ezt a személyes zónát tolja ki nyugodtan távolabbra, kb. 1-1,5 méteres területre a biztonsága.
Példa: nyújtsa ki a mindkét kezét oldalra és forduljon körbe 360 fokot a testtengelye körül. Képzelje el, hogy ez az Ön biztonsági zónája. Készítse fel az agyát a veszély érzékelésére, valamint a testét (szervezetét) a veszélyre, az adandó válaszreakciókra arra az esetre, ha amikor valaki oda belépni szándékozik. Képzeljen el lehetséges támadási szituációkat és helyes önvédelmi megoldásokat. Ezzel a technikával mentálisan felkészülhet egy adott támadás során teendőkre. Ne feledje, hogy az egyenes irányú ütésekkel és rúgásokkal nagyobb erőt lehet kifejteni, mint a körívesekkel! A helyzetét ennek megfelelően válassza meg, mozogjon el a támadótól körívesen, ha teheti.

Folytatjuk!

(Szerző: Horváth Sándor biztonságpolitikai szekértő, Tihanyi Tamás)