hirdetés

Az egészséges életmód egy olyan téma, ami manapság igencsak népszerűnek számít, és szinte már mindenki kívülről fújja, hogy “együnk sok zöldséget, és sportoljunk rendszeresen”. Ezek bár valóban hasznos tanácsok, az egészség azonban ennél sokkal többről szól. Például arról is, hogy vigyázol a létfontosságú szerveidre, többek közt a májadra.

 

Pontosan mi a máj feladata?

A máj tulajdonképpen a tested anyagcsereközpontja, az a szerv, amely a méregtelenítésért felel. Tisztítja a vért, szabályozza a vércukorszintet, koleszterint termel, keményítőt tárol, és még fehérjét is épít. Mindezek a funkciók természetesen csak akkor működnek megfelelően, ha a máj egészséges, ezért pedig te is sokat tehetsz.

Minél több olyan ételt és italt fogyasztasz, amely tele van egészségtelen hozzávalókkal, annál több munkát adsz a májadnak, ami ugyan egy ideig képes megfelelően ellátni a feladatait, azonban egy idő után “besokallhat”, és májkárosodás alakulhat ki.

Nem véletlen, hogy akik rendszeresen felöntenek a garatra, azok gyakran küzdenek májproblémákkal, hiszen az alkohol lebontása is a máj dolga, márpedig ők igencsak kihasználják ezt a funkcióját.

Ha te viszont inkább az egészséget választod, és szeretnél vigyázni a májadra, akkor nem árt odafigyelned az étkezésedre, és időnként májtisztító kúrát tartanod, melynek a hatását fokozhatod a Fittprotein.hu méregtelenítést elősegítő termékeivel.

Hogyan kímélheted a májad a mindennapokban?

A tisztítókúra mellett fontos, hogy bevezess pár olyan szokást, amelyekkel jelentősen “tehermentesítheted” a májadat, és elősegítheted az optimális működését.

Az egyik ilyen új szokásod legyen az, hogy száműzöd, vagy legalábbis minimalizálod a feldolgozott élelmiszerek mennyiségét az étrendedben. Minél hosszabb egy étel összetevőlistája, és minél több kimondhatatlan elnevezésű adalékanyag található benne, annál több munkát adsz velük a májadnak. Ha gyakran és hosszú időn keresztül fogyasztod őket, akkor a bennük található toxinok felhalmozódnak, és nagyon megterhelik a májat. Válaszd inkább a friss, tartósítószerek nélküli élelmiszereket!

Ugyanez a probléma a cukorral is, aminek a túlzott bevitele inzulinrezisztenciához, majd később 2-es számú cukorbetegség kialakulásához vezethet, ráadásul felszívódási zavarokat is okozhat. Szerencsére ma már rengeteg cukorhelyettesítő létezik, így az édes ízeket sem kell feláldoznod az egészség oltárán. A pálmaolaj és az étolaj szintén nem májbarát élelmiszerek, ezért ha lehet, inkább cseréld le őket kókusz- vagy szűz olívaolajra.

Ne aggódj, ez még nem jelenti azt, hogy fényevővé kellene válnod, hiszen nagyon sok olyan étel létezik, amelyek egészségesek és finomak is. A különféle olajos magvak, a citrusfélék és az ízletesebbnél ízletesebb gyümölcsök és zöldségek mind teli vannak hasznos tápanyagokkal, amelyek támogatják a máj működését, és feltöltik a vitaminraktáraidat.