hirdetés

Akár hobbi szinten űzöl valamilyen sportot, akár versenyszerűen, az optimális teljesítmény és az egészséged miatt nagyon fontos, hogy a testedzés mellett a táplálkozásodra is figyelj, és a szervezet megnövekedett ásványianyag- és vitaminszükségletét is kielégítsd. 

 

Intenzív mozgást követően a szervezetnek szüksége van a feltöltődésre, regenerációra egyrészt a sérülések megelőzése, másrészt a teljesítménynövelés miatt. Különös szerephez jutnak ebben a vitaminok, ásványi anyagok és a fehérjék. Melyek azok a vitaminok, amelyekre feltétlen szüksége van a szervezetünknek, ha intenzíven sportolunk? Mutatjuk!

A sport, a teljesítmény és a vitaminok kapcsolata

A helyes, tápanyagokban és vitaminokban gazdag étkezés minden embernek létszükséglet, azonban a nehéz fizikai munkát végzőknek, illetve a sportolóknak kiemelten fontos. Próbáld ki a BodySelect Premium Supplements vitamin és ásványi anyag étrend-kiegészítőit, ha a sok edzés mellett energikusabb szeretnél lenni vagy javítanál a közérzeteden.

A sport ugyanis az anyagcsere fokozásával kalóriát éget, ezáltal gyorsítja a mikrotápanyagok hasznosulását, ugyanakkor minél intenzívebb a mozgás, annál többet használ fel, így, a hiányállapotok elkerülése végett szükségessé válhat a pótlásuk.

Mely vitaminokra van még inkább szükségük a sportolóknak?

A vitaminoknak 2 nagy típusa ismert, a vízben és a zsírban oldódók. Előbbiek, vagyis a B-vitamin család tagjai, a C-vitamin, a biotin, a folsav, a niacin és a pantoténsav, a vizelettel kiürülnek, raktározásukra nem képes a szervezetünk, ezért napi szintű pótlásukra van szükség. 

Annak érdekében, hogy elkerüld a gyengeséget, fáradtságot, B12-vitaminra biztosan szükséged lesz, az ugyanis létfontosságú az energia-anyagcsere szempontjából, hozzájárul a vörösvérsejtek képződéshez és az immunrendszer normál működéséhez. Vegán vagy vegetáriánus étrendet folytatók számára különösen fontos ennek a vitaminnak a pótlása, ugyanis elsősorban állati eredetű ételekben található meg. 

A B6-vitamin is elengedhetetlen az energiatermelő, valamint a fehérje és glikogén anyagcserében betöltött szerepe miatt.

Ezeket a vitaminokat sem hagyhatjuk el

Az oxidatív stressz a sportolókat különösen érintheti, így az antioxidánsokra, az A-, a C- és az E-vitaminra is szükségük lehet. Ezek hozzájárulnak a regenerációhoz is. 

D-vitaminra mindenkinek nagy szüksége van a csontok, a fogazat erősítéséhez, a kalcium és a foszfor hasznosulásához, de bizonyos életszakaszokban, állapotokban, napfényhiányos időszakokban még nagyobb dózisban kell magunkhoz venni. Hiányában megnő a törésveszély, illetve az izomfájdalmak is gyakrabban jelentkeznek.

A vitaminok mellett számos ásványi anyagra is szüksége van a sportolók szervezetének az egészség és az optimális teljesítmény fenntartása, valamint a regeneráció érdekében. Az edzésterv kialakításakor a táplálkozásra is fordíts figyelmet, részesítsd előnyben a vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag ételeket, és a vízivásról se feledkezz meg!