Még pár évük van a hagyományos autóknak Norvégiában
2016-06-06 08:09
Ennyi volt. A norvégok komolyan gondolják a környezet megóvását. Kilenc évig lehet még benzines, illetve dízelautót árusítani Norvégiában, de utána vége. Már így is minden negyedik autó elektromos meghajtású az országban, tíz éven belül viszont radikális mértékben nőhet a számuk. De már India is bejelentette, hogy 14 év múlva náluk is ez lesz.

Jó ideje tárgyalnak már a norvég törvényhozásban a belső égésű motorokkal szerelt autók betiltásáról, ám nem született megegyezés – egészen mostanáig. Az egyik legkomolyabb norvég lap, a Dagens Næringsliv beszámolója alapján az Idependent azt írja, mind a négy politikai pártnak (bal- és jobboldaliaknak egyaránt) egyaránt sikerült megállapodniuk az új energetikai stratégiában, ami azt is kimondja: 2025-től tilos új belső égésű motorral szerelt autót eladni az országban.
Norvégia ezzel az egyik legagresszívebb módon áll át az elektromos autók oldalára, ami annak fényében külön figyelemre méltó, hogy a világ egyik legnagyobb olajexportőréről beszélünk. India például 2030-ra tűzött ki hasonló célt, és bár Hollandia hasonlóan a 2025-ös dátumot tűzte ki célul, a kérdést egyelőre még a parlament tárgyalja.
Persze a skandináv országban így sem állnak rosszul az elektromos autók használata terén, jelenleg az utakon közlekedő személyautók 24 százaléka, vagyis nagyjából minden negyedik ilyen. Ettől teltekintve hatalmas lépésről beszélünk, és nemcsak azért, mert egy évtized alatt állhat be nagyon komoly változás, hanem azért is, mert példát mutathank a többi nemzetnek – holott a gazdasági érdekeik ezzel éppen ellentétesek.
Ahhoz, hogy a kitűzött célt valóban tartani lehessen, az elektromos autók piacának is fejlődnie kell, ám ezzel valószínűleg nem lesz gond, hiszen az autógyártók jó része az évtized végére előrukkolna valamilyen zéró emissziós géppel – gondoljunk csak az Audi nagyszabású tervére. Elon Musk viszont már most üdvözli a szándékot:
Az Independent ugyanakkor azt is írja, a két jobboldali párt szerint még nincs 100 százalékos megállapodás. Ettől függetlenül a Dagens beszámolója alapján úgy tűnik, a legfontosabb kérdésekben már megszülethetett a megegyezés.
(Fotó: Kalandozómagyarok)