hirdetés

Te tudod, hogy a burgonya hogyan hat a szervezetedre? Tudod, hogy miért nem ajánlják a paleo diéta követői a burgonya fogyasztását? Ha eddig nem tudtad, ebben a cikkben lerántjuk a leplet arról az élelmiszerről, amit lehet, nem is kellene élelmiszernek neveznünk.

 

Most megtudhatod, hogy a burgonya milyen negatív hatással van a te szervezetedre is, és miért kellene mellőzni minden konyhában. Az olcsó húsnak híg a leve mondás itt is visszaköszön. Nézzük hát meg, hogy a burgonya és a szervezetünk hogyan viszonyul egymáshoz.

A burgonya és a glikémiás index

A paleo diéta gyakorlatilag arra épül, hogy a szervezetünkre káros élelmiszereket elhagyjuk, kiiktatjuk az étrendünkből. Ha ezt megtesszük, nem csak egészségesebbek lehetünk, de jobban is érezhetjük magunkat. A paleo diéta nem véletlen száműzte étrendjéből a gluténtartalmú gabonaféléket. Ahogy az sem véletlen, hogy hanyagolnod kell a burgonyát is, ha szeretnél egészségesen táplálkozni.

A burgonya glikémiás indexe rendkívüli magas, már csak ezért is kerülnünk kell a burgonya bármilyen formában történő fogyasztását. Ha ezt nem tesszük meg, és túlzott mennyiségben esszük, az egyenes utat jelenthet a 2-es típusú diabétesz felé. A túlzott burgonyafogyasztás extrém elhízáshoz és szívbetegségek egész sorához vezethet. Hogy a további érrendszeri betegségekről vagy az aknéról, extrém esetben pedig a mellrákról ne is beszéljünk.

És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a burgonya különböző feldolgozott formái (pl.: chipsek, sült burgonya) milyen adalékanyagokat tartalmaznak. Ráadásul óriási mennyiségben, ami egyértelműen nem tesz jót az egészségünknek. Ha egészségesen szeretnél élni, kövesd te is a paleo étkezés szabályait. Táplálkozz egészségesen! A PaleoCentrumtól beszerezheted egészséges ételeid, italaid és alapanyagaid.

A burgonyában található szaponin hatása a szervezetedre

A szaponin egy mérgező anyag. Vízzel keveredve habzik, mely már önmagában sem túl bizalomgerjesztő. Ez az anyag megtalálható pl. a szójában is. A szervezetünkbe kerülve roncsolja a vörösvértesteket, ennek következtében hasmenést, hányást, rosszullétet okozhat. Nem véletlen ez az agresszív hatás, ugyanis elsődleges feladata, hogy megvédje a növényt az ellenséges élőlényektől. Sajnos, ha a mi szervezetünkbe kerül, akkor roncsolhatja azt, ahogy azt már említettem is.

Túl nagy mennyiségű burgonya fogyasztása esetén a szaponin réseket képez a bélfalon, ami növeli a belek áteresztő képességét. Továbbá bélgyulladáshoz is vezethet a túlzott burgonyaevés. Erről a benne megtalálható két glükoalkaloid szaponin tehet: az α-kakonin és az α-szolanin. Mindkettő mérgező az emberi szervezet számára, extrém bevitel esetén akár halálos is lehet.

Burgonya chips helyett

A paleolit étrend tehát nem véletlen, és teljesen jogosan zárja ki a burgonyát az étrendből. De ne aggódj, kiváló burgonyamentes chipseket találsz a PaleoCentrum oldalán.