hirdetés

60 éves kor felett csökken a szomjúságérzet, azonban a szervezet folyadékszükséglete nem változik. A krónikus dehidratáltság pedig súlyos problémákhoz vezethet, ájulásokat, húgyúti fertőzéseket, vesekövet okozhat.

Az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság folyadékbevitelre vonatkozó ajánlása hőségben legalább napi 2-3 liter, intenzív mozgás mellett akár 1,5 literrel is növekedhet a szervezet folyadékigénye.

Ez a mennyiség időskorban sem változik lényegesen. Mégis 60 éves kor fölött általában már csak akkor isznak az emberek, ha szomjasak, s mivel a kor előrehaladtával a szomjúságérzet is csökken, így már nagy valószínűséggel nem vesznek magukhoz annyi folyadékot, amennyire a szervezetüknek szüksége lenne.

A felmérések azt bizonyítják, hogy 85–99 év között hatszor nagyobb a kiszáradás veszélye, mint 65-69 év között. A krónikus dehidratáltság pedig súlyos egészségügyi problémákhoz, pl. vesekőhöz, szájüregi betegségekhez, légzési nehézségekhez, csökkenő kognitív funkciókhoz és egyéb mentális problémákhoz vezethet.

Az ajánlott folyadékmennyiség 20-30%-a fedezhető a táplálékból, a többit pedig az elfogyasztott folyadékok biztosítják, ami nem csak a sima vizet jelenti. A csapvíz és az ásványvíz mellett a zöld teák, gyümölcs teák, gyümölcslevek és a különböző levesek is alkalmasak a megfelelő folyadékbevitelre. Ugyanakkor az alkohol- és koffeintartalmú italok serkentik a dehidratálódást.