hirdetés

Sokáig vitatott volt a szakemberek körében, hogy a tojásfogyasztás egészséges-e, ugyanis magas koleszterintartalma miatt, úgy gondolták, hogy hozzájárulhat a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához. Egy széles körű finn kutatás azonban most bebizonyította, hogy a heti négy főtt tojással még a diabétesz kialakulásának kockázatát is jelentősen csökkenthetjük. A zsíros tejtermékekkel is ugyanez a helyzet.

zsíros tejtermékek tojás

 

A Kelet-Finnországi Egyetem szakemberei több mint 2300 42–60 év közötti férfi étkezési szokásai alapján megállapították, hogy a tojásevés nemcsak a betegség alacsonyabb kockázatával, hanem alacsonyabb vércukorszinttel is párosul. Feltárták, hogy 37 százalékkal kisebb a 2-es típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata azoknál a férfiaknál, akik négy tojást ettek egy héten, mint azoknál, akik csupán egyet. Az összefüggés akkor is fennállt, amikor az olyan tényezőket, mint a fizikai aktivitás, a testtömeg-index, a dohányzás és a zöldség-és gyümölcsfogyasztást figyelembe vették.

A tojás számos olyan tápanyagot tartalmaz, amely hatással lehet a glükózanyagcserére és az alacsony szintű gyulladásra. A kutatók arra is figyelmeztettek, hogy a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek nem szabad növelniük a tojásfogyasztást, mivel az növeli a szívbetegségek kockázatát náluk.

Egy másik tanulmányban a svéd Lundi Egyetem kutatói arra figyeltek fel, hogy azoknál, akik napi szinten fogyasztottak zsíros tejtermékeket, 23 százalékkal csökkent a 2 típusú cukorbetegség kialakulásának kockázata. A zsíros húsok azonban növelik a betegség kockázatát – figyelmeztettek a szakemberek. A svéd kutatók 27 ezer 45–74 év közötti személy étkezési szokásainak elemzéséből vonták le következtetéseiket.

Ráadásul a fogyókúrázóknak is érdemesebb zsíros tejet, és zsíros sajtokat vásárolni, ugyanis egy harvardi kutatás szerint a sovány tejtermékek fogyasztása nem jár egyértelműen súlyvesztéssel. Sőt, eredményeik azt mutatták, hogy inkább az ellenkezőjét érik el ezzel az emberek, ugyanis hajlamosabbak az ilyen termékekből többet fogyasztani, mivel kevésbé laktatóak. Tanulmányukból az is kiderült, hogy azok, akik zsírszegény tejet fogyasztanak, életük későbbi szakaszában nagyobb valószínűséggel válnak túlsúlyossá. Emellett a zsírban oldódó vitaminok felszívódáshoz, valamint a D-vitamin-, kalcium- és foszforbevitelhez kalóriadúsabb fajtáik kedvezőbbek szervezetünk számára.