hirdetés

Az óceánok melegedése miatt egyre több bálna-hajó baleset várható. A. cetek ugyanis a hajózási útvonalakra tévednek táplálékkeresés közben, ami jelentősen növeli a halálos kimenetelű összeütközések kockázatát a vízi járművek és a tengeri emlősök között. A 400 egyedszámú simabálnákból négy veszett oda balesetben, ami sok. A természetvédők a vészharangokat kongatják.

 

A kutatók szerint az USA keleti partvonala mentén a ritka északi simabálnák, míg a nyugati oldalon a kék bálnák esetében növekszik a szerencsétlen találkozások száma. Kalifornia partjainál 2018-ban az előző évekhez képest megháromszorozódott az esetek száma, ami legalább 10 incidenst jelent.

A szakemberek és a természetvédők szerint amikor egy bálna elpusztul egy ütközésben, a tetem gyakran lesüllyed a tengerfenékre, és nem sodródik ki a partra, vagyis a halálos kimenetelű incidensek száma sokkal magasabb a regisztrált eseteknél.

A halászhálóba gabalyodás mellett a hajónak ütközés az egyik leggyakoribb baleseti halálok a nagytestű bálnáknál.

Természetvédők, tudósok és állatbarátok próbálják elérni a londoni székhelyű Nemzetközi Tengerészeti Szervezetnél, hogy lépjen fel a bálnák védelmében, de a sikerhez a hajózási ipar egészével való együttműködésre van szükség.

Tavaly legalább három északi simabálna pusztult el hajóval való összeütközés miatt, ami egy alig 400 egyedet számláló populáció esetében veszélyesen magas arányt jelent. Mindhárom incidens a Kanada partjainál lévő Szent Lőrinc-öbölben történt. A szakemberek szerint a tengeri emlősök egyre többször keresik fel a területet táplálkozás céljából, miután az új-angliai partoknál emelkedik a vízhőmérséklet.

A kutatók szerint a globális felmelegedés hatására megváltozó óceáni környezet miatt az északi simabálna és néhány másik faj is egyre gyakrabban elhagyja a hajóforgalomtól távol eső védett övezeteket.

Amikor egy fő táplálékforrásuk odébbáll, akkor elkezdenek új zsákmányszerző helyek után kutatni – mondta Nick Record, a Maine állambeli East Boothbay-ben működő Bigelow Óceántudományi Laboratórium munkatársa.

A kutatók szerint az Egyesült Államok nyugati partvonala mentén a 2000-es években kezdett növekedni a halálos kimenetelű ütközések kockázata, ahogy a kékbálna-populáció elkezdett egyre északabbra húzódni az Északi-Csendes-óceánban.