hirdetés

Újabb súlyos adót akarnak kivetni ránk. A főváros és a kerületek ugyanis kétlépcsős dugódíj bevezetésére tesznek javaslatot a kormánynak. A belső zónahatár még nem dőlt el, a külső a városhatár lenne. Utóbbi díja évi 5000 forint, a belső tarifája még kidolgozás alatt áll, de biztos jóval drágább lesz, akár többszöröse is.

dugó2

A Parlament egyelőre nem járult hozzá a bevezetéshez, de a kerületek igen. A fővárossal közös javaslatukat éppen ma küldik meg a kormánynak. Kétlépcsős bevezetésben gondolkodnak. A javaslat értelmében Budapest közigazgatási határán belül mindenképpen fizetni kellene. A Budapest-matricáért a megyei autópályadíjhoz hasonlatosan évi 5000 forintot kellene fizetni, de a fővárosra lehetne havijegyet is váltani 450-500 forintért. Ha csak a kívülről érkezőknek kell fizetniük, akkor évi 700-800 millió forintot hozhat ez a fővárosnak, ha a Budapesten élőknek is fizetniük kell, akkor évi 2-2,5 milliárd forintra nőhet a bevétel.

A kombinált megoldás egy szűkebb belső zónát is tartalmaz a városmag körül. Ennek lehatárolása még nem történt meg, de Tarlós István főpolgármester szerint a zónahatár mindenképpen a Hungária körúton belül lesz. A belső zóna tarifája még szintén kérdéses. (Korábban 500 forintban húzták meg a határt, de februárban már felmerült a két vonaljegyes – vagyis 700 forintos verzió is. Az éves bérlet árát akkor 115 ezer forintra tennék.)

A gyorsított bevezetéssel Budapest elkerülhetné az unió által meglebegtetett kötelezettségszegési eljárást. Tarlós István mai sajtótájékoztatóján elismerte, hogy az unióval ez ügyben folytatott tárgyalások zátonyra futottak, Brüsszel ragaszkodik a szerződésben vállaltak teljesítéséhez. A főpolgármester egyébként úgy véli, hogy a dugódíj nem ördögtől való gondolat, hiszen kitűnő forgalomcsillapítási és befolyásolási eszköz, illetve a környezetvédelmi szempontok is érvényesíthetők ennek révén. Azt is méltányosnak gondolja, hogy az agglomerációból naponta ingázók hozzájáruljanak a fővárosi utak, illetve az általuk is részben használt közösségi közlekedés működtetéséhez.

Természetesen az autósok már így is rengeteg adót fizetnek az üzemanyagok révén, az autók súlya után és a kötelező biztosításnak köszönhetően a megyei és az autópálya-matricákról nem is beszélve. Az sem lenne igazságos, ha egy Budapesten évtizedek óta élőnek azért kéne fizetnie, hogy mondjuk vidékről hazaérhessen. Londonban van ilyen modell hosszú évek óta. Méregdrága, de ott a metró tökéletes, nem ázik be és baj sincs a szerelvényekkel. Igaz, az sem nagyon olcsó.

Budapest főváros vezetése már nagyon akarja ezt a pluszmilliárdos bevételt, hisz akkor futná sok sok mindenre a hivatalnál és a cégeinél. Terülj, terülj, asztalkám lehetne, ha a Parlament megszavazza, de  miért ne szavazná meg? Nekik úgyis telik majd rá a busás fizetésükből, a többi meg nem számít.