Úgy tűnik, mégsem volt az évszázad bűnügye a pécsi buszos vád, Páva nagyot tévedett
2016-02-16 18:11
A nagy pécsi közlekedési bűnügy köddé vált. Hiába hangoztatta Páva Zsolt polgármester, hogy micsoda disznóságok történtek a PK Zrt.-nél, nem lett igaza. Mondjuk tévedett, hisz csak két év felfüggesztett börtönbüntetésre ítélte különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt K. Lászlót, a Pécsi Közlekedési Zrt. volt vezérigazgatóját a megismételt új elsőfokú eljárásban a Pécsi Törvényszék. K. László hosszú hónapokig házi őrizetben is volt.
Anno nagy vihart kavart a PK Zrt. visszavétele Páva Zsolt fideszes polgármester vezérletével. Volt ott minden, mint a moziban. Biztonsági erős emberek, irodafoglalások, pénzelvételek és cégátvételek. Sőt feljelentések sorozata is indult minden olyan cég ellen, amelyben a PK Zrt. érdekeltsége fellelhető volt. Hogy mindez törvényes volt-e a fideszes városvezetés részéről, még ma sem tudni pontosan. Sejteni azonban lehet, hogy mi volt a szándék. Mindenáron visszaszerezni a közlekedési céget azoktól, akik nem a fideszes városvezetés bizalmi emberei.
Az azonban tény, hogy a cég, bár megrendelt egy csomó új alacsony padlós komfortbuszt Kínából, azokat már nem szállította le senki, mert ugye a PK-érdekcsoportba tartozó cégek vezérei nem mertek semmit tenni, vagy mert már mindegyik ellen eljárás indult. Pécs emiatt nem kapta meg az új buszokat. Sőt Pécs a tervezett villamospálya felépítését is bukta, mert arról valahogy senki sem beszél, hogy bizony a PK Zrt. joga lett volna villamosokat telepíteni Baranya fővárosába.
Nos, azt sem hirdette eddig a Fidesz, hogy bizony a PK Zrt. mögött valójában kínai állami cégek sora volt, amely Páva polgármesterék akciója miatt kivonult Magyarországról, és inkább bukott súlyos milliárdokat, mint hogy itt üzleteljen és működjön tovább. A cég ugyanis távolsági buszokat is üzemeltetett az országban, cirka 400 darabot, azokat a nagy magas fehér buszokat ( Kinglong – a szerk. ) Persze a Volán Zrt. itt is egy közel 700 milliós számlát felejtett el kifizetni azon köröknek, akiket Pécsen is lerohant a Fideszes vezetés. Érdekes egybeesések és egészen biztosan véletlen esetek voltak ezek.
Így mindezek tudatában igen érdekes azt hallani, hogy a magyar–kínai üzleti viszony jó, sőt itt majd ilyen meg olyan komoly beruházások lesznek. A PK Zrt. felrúgása miatt az egyik legismertebb kínai luxusbuszgyár magyarországi összeszerelő üzemének a kivitelezése is kútba esett, amely több ezer embernek adott volna munkát. Sőt a kínaiak abba is belementek volna, hogy a buszaik magyar névvel fussanak, hisz fejlesztésükben rengeteg magyar mérnÖk vett részt, akik a régi Ikarus-gyárból települtek Kínába.
Az előzmények és eddig nem tudott vagy épp nem hangoztatott részletek ezek voltak a pécsi közlekedési büntetőügyben.
K. László, a Pk Zrt. vezére gyanúsított lett, majd vádlott 2011-ben. Azóta húzódott a monstre per, amelyet meg is kellett ismételni. Az ítélet végrehajtását négy év próbaidőre függesztették fel. A bíróság mellékbüntetésként a korábban a baranyai megyeszékhely tömegközlekedését ellátó vállalat egykori vezetőjét öt évre eltiltotta gazdasági társaság vezetésétől, valamint a mintegy hárommillió forintos bűnügyi költség megtérítésére is kötelezte.
Az ügyészség súlyosbításért, letöltendő börtönbüntetés kiszabásáért, K. László felmentésért fellebbezett.
K. László ellen különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének kísérlete miatt emelt vádat az ügyészség. A vád szerint az egykori vezető 2009 januárjában szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában lévő PK eladja több mint 150 buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan 11 évre szóló megállapodás is született a járművek bérléséről, ami független piaci szereplők áraihoz képest a PK-nak 671 millió forint többletköltséget jelentett, és 2019 végéig mintegy 6,8 milliárd forint pluszkiadással járt volna.
A Pécsi Törvényszék megállapítása szerint a PK Zrt.-t bizonyíthatóan mintegy 670 millió forintos kár érte K. László szándékos kötelezettségszegésének következtében, mert nem megfelelően képviselte a PK érdekeit a PK Busrent Kft.-vel szemben. A bíróság indoklása szerint ugyanakkor a vádlott bűnösségét a 11 évre megkötött szerződés vonatkozásában nem lehetett kétséget kizáróan megállapítani.
Schadt Krisztián bíró kifejtette: K. László ügyével kapcsolatban súlyosbító körülmény nem, ugyanakkor rendkívül nagyszámú enyhítő körülmény áll fenn. Ezek között említette a vádlott idős korát, büntetlen előéletét, egészségi állapotát, továbbá azt, hogy a 670 millió forintos elkövetési érték a különösen jelentős vagyoni hátrány 500 millió forintos alsó határához közelít.
A bíró kiemelte, a vagyoni hátrány teljes egészében megtérült a Zalaegerszegi Törvényszék polgári ítélete következtében, amely a pécsi autóbuszok eladásáról szóló szerződést 2012 februárjában jó erkölcsbe ütközőnek, ezért jogerősen semmisnek nyilvánította. Ennek értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a 176 busz tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében azokat vissza kellett adnia a PK-nak.
K. Lászlót 2012. márciusban különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelésben bűnösnek találta és hét év börtönbüntetéssel sújtotta a Pécsi Törvényszék a buszok eladásával és bérlésével összefüggésben, a Pécsi Ítélőtábla azonban megalapozatlanság miatt hatályon kívül helyezte az elsőfokú ítéletet és új eljárásra kötelezte a bíróságot.
Az ítélőtábla álláspontja szerint a törvényszék a PK buszeladással és a bérlettel kapcsolatos szerződéseit nem megfelelően, azaz nem komplexen, egy gazdasági folyamatként vizsgálta, hanem egy-egy ügyletet kiragadott, és azokról azt állapította meg, hogy előnytelenek voltak a PK-nak. Ezenkívül nem volt tekintettel a szerződésekben érintett gazdasági társaságok részben azonos tulajdonosi összetételére sem.