hirdetés

Rogán Antal szuperminiszter lesz és a jövendő miniszter felügyeli majd azt a kommunikációs szuperhivatalt, amely 1500 állami intézmény és cég reklámköltéseit is intézi. Nagyon aggódnia sem kell a szuperhivatalnak, mert a költségvetése is szuper lesz. Sőt, sokak szerint a megmaradt közel 25 milliárd forintnyi kormányzati filléreket is majd az ő minisztériuma költheti el hamarosan. 

Rogán Antal; Habony Árpád

Egy fillért sem költött még a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) abból a két keretből, amelyre még tavasszal írt ki közbeszerzést. Az NKOH jelenlegi gazdája, a Miniszterelnökség azt közölte, hogy a keretösszegért folyó verseny még folyik. Csak a végleges nyertesek kihirdetése után lehet költeni a pénzt.

Így úgy tűnik, óriási befolyásra tesz szert, aki a kommunikációs milliárdokat felügyeli. Idén elég volt egy pletyka ahhoz, hogy Rogán Antal barátja, Habony Árpád a negyedik helyre kerüljön a legbefolyásosabb médiaszemélyiségek listáján. Kormányzati körökben azt lehetett hallani, hogy az NKOH létrehozása Habony ötlete volt. A hivatalt az Orbán Viktor és Simicska Lajos között folyó háború miatt alapították. Mivel 2010 után a legtöbb állami cég élére Simicskához hű menedzserek kerültek, ők dönthették el, hol és mikor reklámoznak. Az NKOH-t azzal a céllal hozták létre, hogy minden egy kézbe kerüljön.

A 25 milliárd jelentőségét mi sem mutatja jobban, mint a Magyar Reklámszövetség 2014-re vonatkozó kimutatása: tavaly 189 milliárd forint volt a teljes reklámtorta. Bár az állam nem fordíthatja a teljes összeget hirdetésekre – hiszen a reklámfilmek, plakátok legyártása is pénzbe kerül –, ha csak húszmilliárdért vásárolnak reklámidőt és -helyet, akkor is az állam lesz a legnagyobb szereplő a piacon.

Összevetésként: a médiapiaci szaklap, a Kreatív számításai szerint az állam 2010 és 2014 között hatvanmilliárd forintot költött kommunikációra, most egy év alatt lehetne felhasználni ennek az összegnek a 40 százalékát. A hivatal nem maga vásárolna reklámfelületet, hanem magánvállalkozásokra bízná, ehhez közbeszerzést kell kiírni.

Az NKOH áprilisban meghirdette az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) egymilliárdos tenderét, majd pár nappal később a többi állami intézmény 25 milliárdos beszerzését is, de egyik esetben sem született végleges döntés. Az utóbbinál van három nyertes, de az NKOH szabályai szerint a kereten belül minden egyes állami kampányért külön versenyezniük kell. Ezek a tenderek nem zárultak még le.

A Népszabadságnak több piaci szereplő és magas rangú kormányzati forrás a következő okokra vezette vissza a csúszást. A Miniszterelnökséget vezető Lázár János és a Rogán Antal közötti erőpróba mostanáig lebénította a szervezetet. Ezt támasztja alá a hivatal élén történt változás: amint bejelentették Rogán kinevezését, máris lemondott az NKOH Lázárhoz hű vezetője, Nobilis Márton. Kormányzati források nem titkolják, a csúszásban szerepet játszott, hogy egyelőre kevés helyen lehet költeni: a Habony és Andy Vajna által építgetett új jobboldali médiabirodalom még nem áll készen, a TV2 megvétele egy éve húzódik.

Közben a Simicskáék helyébe lépő két médiaügynökség között is kiéleződött a feszültség. A kormány és a Szerencsejáték Zrt. nem várt a kampányaival az NKOH-ra, néhány tendert menet közben meghirdettek. A bevándorlóellenes és a reformokkal kapcsolatos kampányt a HG 360, a Szerencsejáték 2,8 milliárdos keretét a Trinity nevű cég nyerte el.

Az utóbbi tulajdonosa, Kuna Tibor, Seszták Miklós nemzetfejlesztési miniszter és Szijjártó Péter külügyminiszter köréhez tartozik. Ugyanakkor Rogán a HG tulajdonosaival áll kapcsolatban, Csetényi Csaba ugyanabban a lakóparkban lakik, mint a jövendő miniszter. A két társaság közötti verseny a 25 milliárdos kereten belül is folytatódik: a Trinity és a HG is az első körös nyertesek közt van. Egy a pályázatra rálátó forrás szerint az államadósság-kezelő tenderén Kunáék álltak győzelemre, de az ÁKK-nak tavasszal fentről jelezték, ne írják alá a szerződést.

(Népszabadság–Esti Újság)