hirdetés

Felmentették azt a meghurcolt szlovén kamionsofőrt, akit azzal vádolt az ügyészség, hogy a váratlan és nagy havazás alatt 2013 márciusában belerohant az M7-es autópályán veszteglő és már összeütközött autós tömegbe. Az ítélethirdetésen a kamionos Batic Janez nem volt jelen, és így nyolc napja lesz arra, ha megkapja az ítéletet, hogy elfogadja azt vagy fellebbezzen.

Megszületett az elsőfokú ítélet a Batic Janez ügyében a 2013. március 14-ei tömegszerencsétlenségben. Első fokon a Székesfehérvári Törvényszék bizonyítottság hiányában felmentette a vádlottat az ellene hozott vádak alól. Erre a vádlottnak, amikor majd kézhez kapja a fordítást, 8 napon belül kell reagálni, hogy tudomásul veszi-e azt, vagy sem. Így nem tudni, hogy a meghurcolt és ártatlanul sokáig előzetesben ülő szlovén sofőr fellebbez-e vagy sem. Az Esti Újság úgy tudja, Batic Janez örült a maga szerény módján az ítéletnek, és feltehetőleg elfogadja azt.

A szlovén kamionos magyar ügyvédje, dr. Szabó Gyula az Esti Újságnak megerősítette, hogy a baleset során a helyszínelés bikamionbaleset-mtizony nem sikerült. Ráadásul az Autópálya-kezelő felelőssége is vastagon felmerült, hisz a tömegbalesetet nem jelezte az arra tartóknak, és a jeges útszakaszt sem, így Batic Janez sem tudhatta, mi vár rá az autópálya kellős közepén.

Tulajdonképpen a bíróság a következőkép indokolta, hogy a lefolytatott eljárás során sem a nyomozati szakban, sem bírósági szakban kétséget kizáróan nem sikerült olyan tényt feltárni, amely a vádlott bűnösségét alátámasztaná. Nincsenek olyan tények, nincsenek olyan adatok, amelyekből kétséget kizáróan ítéleti bizonyossággal meg lehetne azt állapítani, hogy a balesetért, illetve a balesettel összefüggésben okozott sérülésekért, személysérülésekről beszélünk, a vádlott felelne. Egyebekben az ügyészség váratlanul a mai napon az ítélethirdetés előtt vádat módosított, enyhítette a cselekményt, nem tömegszerencsétlenség volt már, hanem halált okozó a minősítés, jó pár sérülést kizárt a vádból. A bent maradt két halálos, illetve a bent maradt egyéb sérülésekkel kapcsolatban is kiemelte a bíróság, hogy ítéleti bizonyossággal nem állapítható meg, illetve ellentmondásba is vannak az iratok és a vallomások, azzal, hogy ezt kimondottan a vádlott általi ütközés következtében következtek be ezek a sérülések –közölte dr. Szabó Gyula az Esti Újsággal.

Az ügy érdekessége volt az is, hogy az egyik halott, akit szintén a kamionos nyakába akartak varrni, a vádhatóság részéről,  három hónappal később halt meg, júniusban, bordatörés következtében. Így ítéleti bizonyossággal az ő halála oka és a baleset közötti összefüggés nem mutatható ki. A történeti sorrendre vonatkozóan pedig a szakértők egyetértettek abban, hogy ítéleti bizonyossággal, ténybeli bizonyossággal nem mutatható ki a vádlott felelőssége.

A per folyamán a szakértők között igazán egy kérdésben volt nézeteltérés. Mégpedig, hogy a vádlotti kamionnak ütköző egyéb kamionok voltak-e hatással a balesetre vagy sem. Itt is igazán megfogalmazásbeli különbségek voltak. Az egyik szakértő azt állította, hogy ha és amennyiben ezek az ütközések olyan következményeik voltak, akkor voltak hatással, míg a másik szakértő azt mondta, álláspontja szerint nem mutatható ki, hogy voltak hatással, de ha voltak is, akkor annak az okozati összefüggése nem mutatható ki, de egyéb kérdésekben abban, hogy ezek a bizonyítékok nem támasztják alá a vádlotti bűnösséget, illetve kétséget kizáróan nem támasztják alá, egyetértettek a szakértők. Az ügyészség fellebbezett bűnösség megállapítása miatt, a védelem ezt tudomásul vette.

Mint arról korábban írtunk, az ügyben már korábban ítéletet hozott volna a Fehérvári Törvényszék, azonban elmaradt az ítélethozatal a több mint 40 autó és kamion balesetének ügyében. A tömegszerencsétlenség a havas, csúszós, jeges úton történt az M7-es autópályán. A balesetben többen meghaltak, és az ügyben egy szlovén kamionost gyanúsítottak, illetve vádoltak meg. Az ítélethozatal azért is maradt el, mert a szakértők többsége szerint nem bizonyítható, hogy a balesetet a szlovén teherautós okozta. Ráadásul felmerült az autópálya-kezelő felelőssége is a monstre per során, hisz semmiféle jelzést, figyelmeztetést nem tett ki, hogy jeges, csúszós az út, és hogy egy kisebb koccanás van. Az Esti Újság úgy tudja, hogy a tömegbaleset ugyanis azzal indult, hogy pár autó csak egymásnak csúszott. Aztán jöttek a kamionok és újabb személyautók.

A  2013. március 14-én az M7-es autópályán történt halálos áldozatokkal járó tömegbaleset ügyében így csak most született felmentő ítélet. Két szakértő a háromból ugyanis egyértelműen kijelentette, hogy nem állapítható meg a vádlott szlovén kamionos felelőssége és az, hogy ő okozta volna a tömeges közlekedési katasztrófát. Ha pedig nem bizonyítható minden kétséget kizáróan a kamionos felelőssége, akkor elítélni sem lehet.

Az Esti Újság úgy tudja, hogy az ügyben és a rendőrségi vizsgálat során sok-sok minden hiányos volt, el lett pestiesen mondva nagyolva a helyszínelése a közlekedési balesetnek. Nem vizsgálták például az autópálya-kezelő felelősségét. A tömeges baleset előzménye ugyanis pár autó koccanása volt, amelyek a havas, jeges úton összementek. Senki sem jelezte, hogy bárki lassítson, vezessen óvatosabban, vagy figyeljenek az M7-es jeges szakaszára, és így rohant bele a már álló autókba a szlovén kamionos.

Az eset másik furcsasága, hogy a baleset egyik sérültje több hónappal később halt meg. Az orvosok ugyanis hazaengedték, hogy minden rendben van vele. A sérült többször visszament, hogy fáj a háta, a mellkasa, a hasa, de rendre azt mondták neki, minden rendben van. Majd meghalt. Mint kiderült, az érintett eltört bordái átszúrták a belső szerveit. Nos, érdekes mód ezen halálesettel is a szlovén kamionost vádolja az ügyészség, ami picit meghökkentő és egyben meglepő. A kamionos védője, dr. Szabó Gyula szerint ügyfele nem vonható felelősségre az eset miatt.

A szakértők eléggé egyértelmű véleményüknek adtak hangot, ami alátámasztotta ügyfelem vallomását. Nem bizonyítható ezek ismeretében az, hogy az ügyfelem, azaz a szlovén kamionos okozta a tömeges balesetet, és hogy köze lenne a halálos esetekhez. Az is tény, hogy ügyfelem szlovén, és az ügy során a nyomozati szakban sajnos szerb tolmácsot kapott, ami hátrányosan érintette őt, hisz nem mindent értett rendesen, és a védekezéshez való jogában lett súlyosan korlátozva. Azon kérdésükre, hogy volt-e olyan haláleset az vádiratban, az ügy aktáiban, amely inkább az orvosok hanyagságának tudható be, a válaszom egyértelműen: hogy igen – nyilatkozta az Esti Újságnak dr. Szabó Gyula ügyvéd.

Mint ismeretes, a tömeges baleset az M7-es autópálya mindkét oldalán, Szabadbattyán és Polgárdi között történt. Az akkori elsődleges információk szerint több ember beszorult a roncsokba – közölte a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság szóvivője az MTI-vel. Szabó-Bisztricz Anett elmondta, hogy sok személygépkocsi, több kamion és teherautó ütközött egymásnak a Siófok felé vezető oldalon. Sokan beszorultak gépjárműveikbe. A sérültek számáról egyelőre nem tudott nyilatkozni. A megyei katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítása mellett a székesfehérvári, sárbogárdi, pétfürdői, veszprémi, balatonfűzfői hivatásos és a polgárdi önkormányzati tűzoltók végzik a mentést. Rajtuk kívül a katasztrófavédelem hivatali dolgozói is segítenek a mentésben.

Az érintett szakaszon teljes útzár van, kerülni a 7-es főút felé lehet. Németh-Kész Mónika megyei rendőrségi szóvivő tájékoztatása szerint az M7-es autópálya ugyanezen szakaszán, a főváros felé vezető oldalon is több jármű ütközött. Hozzátette: a látótávolság minimálisra csökkent, az autópálya nagyon nehezen járható. Azt kérik, aki teheti, ne induljon útnak, vagy a 7-es számú főutat válassza.

(Fotó: MTI)