TÍz évvel ezelőtt több mint 60 autó és kamion rohant egymásba Fehérvárnál abban az ügyben az autópálya-kezelő lett a felelős
2023-03-13 15:10
Lehet, hogy sok autós, aki az M1-es brutális balesetének volt a szenvedő alanya futhat a pénze után, ha nem volt CASCO-juk. Az viszont tény, hogy hosszú hosszú évek és pereskedésekre lehet számítani mire az autósok a pénzükhöz juthatnak. Magyarország egyik legbrutálisabb balesete mindenképp tanúságos és egyben érdekes jogi eset lesz. Volt mát hasonló eset Székesfehérvárnál, igaz ott a csúszós út okozott tömeges balesetet és több mint 60 autó és kamion rohant egymásba pont 10 évvel ezelőtt. Abban az ügyben a kamionsofőrt, akit megvádoltak a tömegbalesettel jogerősen felmentették, mert az autópálya-kezelő nem tájékoztatta az autósokat, hogy vigyázat, baleset történt és csúszós az út.
A legsúlyosabb autópálya tömegkarambol pont 10 évvel ezelőtt történt Székesfehérvárnál. Több mint 60 autó éskaimon csúszott egymásba, mert jeges volt az autópálya. Az eset rémisztően hasonlít a mostani M1-es tragédiához. Ott is egy kamion és egy személyautó ütközött össze, majd rohantak és csúsztak beléjük a többiek. A balesettel egy horvát kamionost vádoltak meg, de a végén jogerősen felmentették, mert az autópálya-kezelő és a rendőrség is hibázott a tömegszerencsétlenséget megelőző baleset miatt.
Ügyfelem ügyében mi a rendőrség és az autópálya-kezelő felelősségét firtattuk, mert nem jelezték, hogy csúszós útszakasz van és azt sem, hogy egy baleset miatt lassítsanak az autósok. erre ugye minden lehetősége, led táblák, egyéb eszközök rendelkezésére állnak az útfenntartónak de ezt elmulasztották. Hosszú évekig ment a pereskedés de az ügyfelemet, a megvádolt kamionsofőrt a bíróság jogerősen felmentette. Azt gondolom a mostani tömegbalesetnél is vizsgálni kell az útfenntartó felelősségét és azt, hogy miért nem jelezték az autópályán közlekedőknek, hogy homokvihar van, baleset van, lassan menjenek. Úgy vélem nemcsak azért fizetünk autópályadíjat, mert használjuk az utat, hanem azért is, hogy az autópálya-kezelő mindent megtegyen az utazók biztonságáért, hisz ezért vannak a figyelmezető LED táblák is többek között. -mondta dr.Szabó Gyula, ügyvéd az esti Újságnak.
Szakértői vizsgálat alapján bíróság állapítja majd meg a felelősséget az M1-esen történt tömegbaleset ügyében – mondta az egyik rádiónak Kovács Kázmér ügyvéd, aki az autós és közlekedési esetek nagy tudója.
A közlekedési szakjogász szerint jelenleg sok a bizonytalanság, akár olyan végkövetkeztetés is születhet, amely szerint nincs felelős, de olyan is, amely szerint többen is felelőssé tehetőek. Fontos tényező lehet, mennyire csökkent le a látási távolság, hiszen először egy baleset történt, a roncsokba rohantak bele a többiek.
Szerinte a közlekedési büntetőbírói gyakorlat ismeri mikroklimatikus tényező fogalmát. Ha egy hirtelen bekövetkező, előre nem kalkulálható körülmény okozza a balesetet, akkor a bíróság felmentő ítéletet hozhat a járművezetővel szemben. Jelen esetben azokról lehet szó, akik belerohantak a többi járműbe. Ha viszont nem lesz felelős a járművezető a balesetért, akkor a biztosítók megtagadhatják a kárrendezést a kgfb terhére.
Vizsgálandó a közútkezelő esetleges felelőssége is, hiszen az M1-es másik szakaszán korlátozták a forgalmat a szélvihar keltette porfelhő miatt. de önmagában az, hogy korábban volt a közelben egy hasonló okra (porátfúvásra) visszavezethető baleset, nem indokolja azt, hogy le kelljen zárni az utat – tette hozzá. Kovács Kázmér utalt a videóra, amelyen az látszik, hogy valaki szinte változatlan sebességgel halad, miközben már alig látni. Mint mondta: ez is aggályos lehet, a baleset tömeges voltát is kiválthatta, bár egyelőre ez is csak feltételezés.