Itt a Smartból készült terepjáró
2016-01-22 09:43
Némi gondolkodást követően alig pár hónap alatt készült el az itt látható terepjáró egy első generációs Smartból. Az építő teljesen egyedi terepjárót akart készíteni magának, de aztán rájött, hogy csak fölöslegesen izzadna, hiszen a Smart alapvetően teljesíti a főbb követelményeket, csak kismértékben kell módosítani a konstrukciót ahhoz, hogy az megfeleljen az elvárásoknak.
Furának tűnhet első hallásra, de a Dakar-szerű hosszú távú terepralikon is indulnak hátsókerék-hajtású buggyk, amelyeknél az erőforrás a hajtott tengely fölött helyezkedik el – a Smart is ilyen. Aztán ott a legfontosabb tulajdonság, az elképesztően kis külső méretek miatt rövid a tengelytávolság, és gyakorlatilag nincsenek túlnyúlások; ezek nagyjából ellensúlyozzák az összkerékhajtás hiányát. Egyedül egyvalamije nincs a városi mininek, hasmagassága.
Ezen segített egy teljesen saját konstrukciójú felfüggesztéssel az építő, amelynél Honda-, Mitsubishi- és Volkswagen-alkatrészeket is felhasznált, de alapvetően saját készítésűek a lengőkarok. A nagy átalakítás eredményeként 36 centire nőtt a hasmagasság, és a hatalmas méretű bütykökkel szerelt gumiknak is bőven van mozgásterük – az egyszerűség és a tömegcsökkentés kedvéért gyakran a műanyag karosszéria-elemek nélkül használja a Smartot.
A technikához épp csak a legszükségesebb mértékben nyúlt hozzá az átalakítás során, a hátsó tengelynél a nagy emelés miatt mindkét oldalon fogaskerék-áttétellel jut el a hajtás a váltótól a kerékig, és hátul is tárcsafékek dolgoznak; a dobfékek állandóan elkoszolódnának. Még mindig a 0,8 literes, háromhengeres dízel és az 5 fokozatú robotváltó dolgozik a kocsiban, a kezdeti tapasztalatok után nagyobb kapacitású vízhűtőt épített be, de a hajtáshoz ezen kívül nem nyúlt.
A végeredmény egy, még a nagy kerekekkel és a saját gyártású felfüggesztéssel is úgy 800 kg tömegű kétszemélyes terepjáró lett, amelyet nem kell sajnálni. A merev Tridion cella miatt nem kell bukókeret, alig pár százezer Ft-nyi a felhasznált alkatrészek értéke, ha bármi elromlik, olcsón pótolható bontott alkatrésszel és némi saját munkával. Szóval nem kell félteni a Smartot az erdőben.
(Forrás: AM)