hirdetés

Még 2017-ben döntött San Francisco városvezetése, hogy a városközpontot átszelő, három és fél kilométer hosszú sugárútra nem engedi be az autókat. A határozat értelmében 2020-tól már egészen biztosan autósforgalom nélkül folytatódik a Market Street élete.

San Francisco legforgalmasabb, legélénkebb utcájából viszont nem klasszikus sétálóutcát alakítanak ki, mert tömegközlekedéssel továbbra is használható lesz, mindössze a magánjárműveket tiltják ki a következő évtől. A kereszteződéseknél át lehet hajtani autóval, de végigmenni már nem szabad rajta.

Mindezt azért tették, hogy egyrészt sokkal élhetőbb és biztonságosabb legyen a Market Street és környéke, másrészt a tömegközlekedés hatékonyáságát is szeretnék növelni.
A polgármester tájékoztatása szerint az elmúlt évben 123 közlekedési baleset történt a folyton nyüzsgő utcán. S mivel többségét gyalogosok és kerékpárosok szenvedték el, ezért kulcsfontosságú feladat biztonságosabbá tenni a város központi helyét.
Érdekesség, hogy a jelentősen csökkentett átmenőforgalom a taxikat nem érinti, az Uber vagy a Lyft autóit viszont igen, tehát rájuk érvényben marad a tiltás.
A kisebb forgalomnak hála jóval nagyobb teret kapnak majd a biciklisávok, melyeket leválasztanak a járdáktól. Csúcsidőben egyébként óránként 650 bringás és félmillió gyalogos megy végig a Market Streeten. A bevezetés pedig 600 millió dollárt veszi ki a város kasszájából.

San Francisco nincs egyedül a korlátozásaival: a hónap elején New York 14. utcájáról tiltották ki a járműveket a buszok, a teherautók és sürgősségi járművek kivételével, aminek hatására jóval gyorsabbak lettek a buszjáratok azon a szakaszon, Párizsban havonta egy vasárnapon nem hajthatnak be autók a városközpontba, míg Londonban ugyanezt súlyos pénzekért tehetik csak meg.