hirdetés

Csütörtökre performanszt hirdetett a Mol-székház elé a kis benzinkutakat tömörítő Független Benzinkutak Szövetsége, és parlamenti vizsgálóbizottság felállítását kérték az üzemanyag-ársapkás döntések hátterének kiderítése céljából. Sok benzinkutas család jövője került veszélybe.

 

Azért terveztük a megmozdulást, mert hangot kívánunk adni annak az elvárásunknak, hogy dolgozhassunk, hogy legyen bevételünk, hogy el tudjuk tartani a családjainkat – közölte Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) egyesület elnöke.

Az elnök szerint dolgozni akkor tudnak, ha van üzemanyag, az pedig változatlanul hol van, hol nincs. Azért a Mol-székház elé mennek demonstrálni, mert a Mol most az egyedüli ellátó az országban.

A Mol azt ígérte, kezelni tudja a kialakult helyzetet, biztosítani tudja, hogy legyen mindenhol üzemanyag. Mi viszont úgy látjuk, nem tudja betartani a nemzeti olajtársaság, amit ígért – mondta Egri Gábor, hozzátéve, ha az olajtársaság nem tudja biztosítani az ellátást, akkor oldják fel az állami tartalékokat, és abból biztosítsák, hogy folyamatosan legyen üzemanyag a kutakon.

A Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetségnél (MSZKSZ) 90 napos tartalék van mind olajból, mind üzemanyagból – hívta fel a figyelmet a szövetség elnöke.

A szervezők remélik, hogy megkapják a rendőrségi engedélyt a performanszhoz. A járdán fognak felsorakozni, békésen demonstrálva, nem zavarva a forgalmat, céljuk a figyelemfelkeltés. A Mol-menedzsment felé egy petícióval készülnek, a társadalmi felelősségvállalás jegyében kérik, hogy szolgálják ki a kis családi vállalkozások kútjait üzemanyaggal.
Egy demokráciában ez a minimum

Az FBSZ a parlamenti pártokon keresztül parlamenti vizsgálóbizottság felállítását is kérte azért, hogy fény derüljön rá, kik és milyen előkészítés, megfontolás alapján döntöttek az árstopról, annak részletszabályairól, illetve hogy vizsgálják-e az intézkedések hatásait. Ezzel szeretnének rámutatni arra, hogy egy ilyen döntésnél, mint az egész magyar gazdaságot (benzinkutasokat, fuvarozókat, mezőgazdasági vállalkozásokat, stb.) megrengető 480 forintos árstop, fontos megismerni az elrendelés körülményeit, szakmai indokait, előkészítését, valamint számvetést csinálni a végén.

Egy demokráciában fontos tudni, hogyan születnek stratégiai döntések – mondta az elnök.

Ebbe tönkremennek kisvállalkozások, beleroskad az ország egy része.

Az üzemanyaghelyzet tapasztalatuk szerint nem javult, nem folyamatosak a kiszállítások, nem biztosított az utánpótlás – ezért írtak első körben levelet a Mol-nak, stratégiai együttműködést javasolva. Mivel választ nem kaptak, ezután jelentették be, hogy csütörtökön a székházuk elé mennek, egy petícióval.

Kiderült az is nem akarnak pályázni az ársapkás értékesítés után literenként ígért 20 forintos kompenzációra, ami a pályázati dokumentáció szerint már csak „legfeljebb 20 forint” lehet. Ráadásul a támogatás – amelyet utólag fizetnek majd ki – nem is jár automatikusan, hanem feltételekhez (ezeket 18 oldalon keresztül sorolják) és kötelező vállalásokhoz kötött. Miért kell például önként inkasszót vállalni a vállalkozás számláira a pályázat beadásakor?
Amikor az FBSZ az Innovációs és Technológiai Minisztériummal (ITM) tárgyalt, még normatív támogatásról volt szó, nem pályázatról, amin keresztül vagy megkapjuk a kompenzációt valamikor, vagy nem.

Az elnök jelezte, a beígért maximum 250 millió forintos kamatmentes ingyenhitel folyósítása sem zökkenőmentes, mert van bank (az OTP), amely benzinkutat nem fogad el a hitelbiztosítás fedezetként.

( Horváth Szabolcs )