Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, azzal, hogy majdnem egy teljes hetet adnak a társadalmi egyeztetésre, szeptember 1-ig. A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.
Kibővül a díjköteles útszakaszok listája. Az eddigiek mellett díjkötelessé válik:
az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Az autóbuszokra a jövőben nem kell majd e-matricát venni, rájuk a tehergépkocsikra vonatkozó, kilométeralapú e-útdíj szabályai érvényesek. (Cikkünk korábbi verziójában tévesen azt írtuk, hogy a buszoknak egyáltalán nem kell fizetniük.)
A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják. (Fontos kiemelni, hogy ami innen jön, az már csak rájuk vonatkozik: az övék az e-útdíj, az ennél kisebbekre az e-matrica szabályai az érvényesek, amit emlegethetünk útdíjként, de jogilag nem az – szóval, akinek személyautója van, annak a cikk hátralévő része miatt nem kell izgulnia).
Az egyik legfontosabb változás az, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni; valójában már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet 0 forintban határozta meg a mértékét. Egészen mostanáig.
A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e. Az összegét eurócentben határozzák meg – így jön ki például az, hogy Euro VI-os besorolású járműnekkét település közötti úton 0,5 centet kell fizetnie kilométerenként, egy ugyanilyen besorolású négytengelyes járműnek ugyanott már 0,8 centet, de például egy Euro IV-esnek a települések között 3,4, külvárosban 7,3 cent a kilométerenként külsőköltségdíj. Ezt részletezték is – érdemes kiemelni, hogy a táblázatban a nettó árak szerepelnek, vagyis a 27 százalékos áfa még erre jön rá.
Az útdíj a gyorsforgalmi utakon kicsit csökken, a főutakon viszont nő.
A J2-es díjkategóriában (vagyis a két tengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
A J3-as kategóriában (három tengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
A J4-es klategóriában (négy tengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
És újonnan létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobbaknak: ezek eddig a J4-be tartoztak, öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.
Ha a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben (kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól). A teljes tervezet itt érhető el, a nem túl olvasóbarát „A díjköt. közúth.-ra von. úthasználati jogosultságokkal ö.függő min. rend. mód.” címmel, a kormány egészen szeptember 1-ig várja a javaslatokat és véleményeket a
[email protected] mailcímre, aztán hogy mennyire veszik ezeket figyelembe, majd kiderül.