hirdetés

Nem üzemszerű, de azért időnként előfordul az a műszaki hiba, amely miatt néhány órán át nem tudott repülőgépeket fogadni a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. A problémát normál esetben észre sem vehették volna az utasok – de most még éppen rosszkor jött.

ferihegy-e1528444868260-1024x572Ugyan nem tartozik egy repülőtér szokványos üzemmenetéhez, de valójában semmi különleges nincs abban, hogy megsérül egy futópálya – mondta a csütörtök éjszaka történt ferihegyi esettel kapcsolatban Hardy Mihály, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport kommunikációs vezetője.

A 2-es futópálya csütörtök éjjel fél 12-kor sérült meg. Hogy a ferihegyi sérülést pontosan mi okozta, azt jelenleg is vizsgálják. Több minden is állhat egy hasonló meghibásodás mögött.

A thaiföldi Krabi nemzetközi repülőterén márciusban például az időjárás okozott problémát. Az üzemeltető magyarázata szerint néhány nap kitartó esőzése miatt sérült meg az aszfalt azon a helyen, ahol a repülőgépek általában lefordulnak a futópályáról. Szintén a heves esőzés okozott futópályasérülést 2016 januárjában Aberdeen repülőterén, az év júliusában a fülöp-szigeteki Manila Ninoy Aquinóról elnevezett légikikötőjében.

 

Természetesen okozhatja a sérülést egy problémásan landoló repülőgép is, ám ilyesmiről az utóbbi időben nem érkezett jelentés Ferihegyről. Elméletileg a földi kiszolgálás járművei is okozhatnak sérülést a repülőtér aszfaltjában, de éppen a futópályán erre kevés az esély.

Hardy Mihály szerint egy repülőtér életében egy hasonló sérülésnek alapvetően nem is nagyon van kifelé hírértéke, az utasok nem is szoktak tudni róla. Most is csak azért okozott galibát a meghibásodás, mert a budapesti reptér rövidebb és régebben épült 1-es futópályája március 12. óta felújítás miatt nem üzemel. Ha az asztalt egy hónappal később sérül meg, akkor a 14 késő éjszakai és kora hajnali járatot gond nélkül az 1-es futópályára lehetett volna terelni, de „nem csak az alvállalkozók dolgoznak a repülőtéren, hanem Murphy is”. A kommunikációs vezető hangsúlyozta: a repülés- és utasbiztonság mindent felülír, ilyenkor nem lehet mérlegelni különféle forgatókönyveket. „Szóba sem jöhet, hogy majd kikerülik a repülők a lyukat vagy ilyesmi.”

A hibát péntek reggel 4:15-re javították ki, azóta újra fogad járatokat a budapesti reptér. A futópálya szélén keletkezett sérülést gyorsjavító aszfalttal állították helyre a szakemberek. Hardy Mihály szerint bár „gyorsjavító” kifejezés talán félrevezető lehet, de „nem sufnituning történt; mindent a repülőterek esetében rendkívül szigorú biztonsági előírásoknak megfelelőel elvégeztek, majd műszakilag átadtak és átvettek”.